Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Hogyan töltsük fel a dobot helyesen zsinórral 1. rész. Zsinórprofil

A megfelelő zsinórprofil beállítása fontos ahhoz, hogy maximálisan kihasználjuk az orsónkban rejlő lehetőségeket. Ez ugyanannyira alapvető dolog, mint a tányérkerék, csigatengely helyzetének beállítása. Nem bonyolult feladat, a legrosszabb esetben is 15-20 perc alatt végzünk vele. Szerencsére a Tsurinoya orsóknál nagyon ritkán előforduló problémáról beszélünk, de ha azt is számításba vesszük, hogy 0,5 milliméter hiány vagy többlet már eltérés okoz a zsinórképben, ezért nagyon ritkán, de találkozhattok vele.  

A feladat lényege, hogy a dobot megfelelő magasságba pozícionáljuk és így a rotor forgása közben, a zsinór a dobon egyenletesen helyezkedjen el. Sem felül, sem alul nem lehet több. Ez a legtöbb esetben mindenféle beállítás nélkül tökéletesen sikerülni szokott, ám mindig vannak kivételek. Személy szerint a zsínórprofil ellenőrzését mindig vastag, 0,25mm-es alátétzsinórral végzem. Ennek az a praktikus oka, hogy vastag zsinórnál sokkal hamarabb látszik a hibás profil, mint vékonyabb társainál. Hogyan csináljuk? Kössük a zsinórt a dobra, majd valamilyen módón előfeszítve, egy vödör vízből vagy a kádból kezdjük el tekerni a zsinórt.

Egyszerű, csúszó hurokkal szoktam a zsinórt a dobhoz rögzíteni, miután meghúztam, levágom a felesleges zsinórrészt.

 

Sokan a bot alsó tagját használják ilyenkor és egy zsebkendőt fogva a kezükben feszítik a zsinórt. Bevallom én ennél lustább vagyok, egy lékhorgászbotot szoktam használni erre a célra, mivel igy nem kell semmi egyéb, csak egyszerűen tekerem az orsót, a bot pedig lágysága miatt kellően feszesen tartja a zsinórt. Tekerjünk fel 40-50 méter zsinórt a dobra, majd ellenőrizzük a zsinórképet. Ha azt látjuk, hogy a dobon a menetek egységesen helyezkednek el, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó a dob hézagolása.

Ha ezt látjuk a zsinórfeltöltés legvégén, minden rendben, szerencsére a Tsurinoya orsók esetében erre nagyon jó esélyünk van.

 

Amennyiben nem jó a zsínórprofil, két eset lehetséges:

1.  A dob tetején több zsinór van, mint az alján. Ilyenkor az történik, hogy a dobunk alacsonyan van, ezért egyszerűen a rotor forgása közben, nem tölt elég időt az alsó holtpont környékén. Nincs más feladatunk, mint feljebb pozícionáljuk kicsit a dobot.

Ilyenkor sem kell megijedni, a dob alá plussz alátétet kell elhelyezni, 0,5 milliméter már álltalában segít.

 

A fékcsillag teljes lelazítása után leemeljük a dobot, majd az alátétekhez még egy darabot elhelyezünk. Mi mostantól minden orsóhoz mellékelünk 0,5 milliméter vastagságú alátétet, ebből egy darab orvosolni szokta a problémát. 

Ide kell a plussz alátét, közvetlenül a dobbal fém alátét sose érintkezzen.

 

Azonban ha netán nem lenne kéznél gyári alátét, egy vizes palack és körömvágó olló segítségével könnyen gyárthatunk is magunknak. Fontos dolog, hogy a dob alatt közvetlenül mindenképpen műanyag alátét legyen, a fém alátét elég csúnya bemaródásokat tud okozni a dobon. Miután elhelyeztük a plusz alátétet, tekerjük vissza a dobon lévő zsinórt, és tegyünk újra egy próbát. Remélhetőleg most már minden rendben lesz. Mivel mindig vannak kivételek, lehet meg kell ismételni azért párszor a dolgot, főleg ha úgy mint én, sietségemben összekeverem az alátétek számát.

2.  A dob alján kevesebb zsinór van mint a tetején. Ilyenkor a dob nem tölt elég időt a felső holtpont környékén, tehát nincs más feladatunk mint le kell venni egy alátétet a dob alól. 

Magasan van a dob, ebben az esetben vegyünk le egy alátétet.

 

A zsinórprofil beállítását szerencsére csak egyszer kell elvégeznünk, viszont a rossz zsinórprofil sima gubancot, spicctörést, csökkent dobótávolságot eredményezhet. A képeken szándékosan, túlzóan elronott zsnórprofilok szerepelnek a szemléltetés kedvéért. Ennyire rosz zsnórprofilt manapság remélhetőleg egyetlen orsónál sem tapasztalhattok, viszont a tökéletes zsinórkép beállítása akár métereket jelenthet dobásban vagy teljesen megszüntetheti a korábbi spicctöréseket, ezért megéri foglakozni vele. 

 

Homoródi Szabolcs