Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Milyen orsó belülről, a sokaknak kimondhatatlan nevű Tsurinoya NA?

 

Ez az orsó a kínai gyártó legnépszerűbb modellje. Az árat és orsó belső műszaki tartalmát szemügyre véve, egyszerűvé válik a képlet, hogyan lett ez a modell ekkora sláger. Röviden. Minden benne van ami szükséges egy jó orsóhoz, egy kicsit még annál több is és nincs benne semmi ami az öncélú fejlesztés kategóriájába tartozik. Mit értek öncélú fejlesztés alatt? Mikor olyan világraszóló szabadalom jelenik meg egy orsóban, amitől maga az orsó nem lesz sem jobb, sem tartósabb, csakis bonyolultabb. Márpedig mostanában ennek nagy divatja van. 

A műszaki tartalom:

 

Az orsótest és a rotor igen jó minőségű kompozit anyagból készült. Nagyon masszív, a tekeredés legkisebb jelét sem mutatja még extrém, akár harcsás terhelésnél sem. Persze nem harcsázni való szerkezet, de több vásárlónk is megküzdött már egy-egy beugró szürkével, az orsó pedig köszöni, azóta is jól van.  Az első amivel találkozunk és abszolút különleges ebben a kategóriában a dob forgását jelző "recsegő" mechanizmus. Túl nagy jelentősége nincsen, de már itt szembeötlő az igényesség. A dobemelő tengelyen egy omega rugó kapott helyet, ami a dobban kialakított hullámos tányérban forogva adja nekünk az ismert recsegő hangot. Ott ahol ezzel az aprósággal ennyit foglalkoznak, szerintem jó helyen járunk. 

 

A fékhangot részben szolgáltató omega rugó

 

A hullámos tányér amiben az omega rugó körbe-körbe forogva "recsegő" hangot ad és a klipsz biztosítása hátulról

 

A dobon egy darab fémből készült klipszet találunk, ami a túloldalról egy fém rudacskával van rögzítve. Nincs túl bonyolítva a kérdés, ennek megfelelően bombabiztos megoldás. A fék egyszerű filc lamellás, a nagyon pontos fékerő beállítás elősegítésére. Ez a megoldás mostanában ugyan nem túl  divatos, mert a harci fékek időszakát éljük és a 2 fordulat is már sok a vásárlók nagy részének, de úgy gondolom ennek is vége lesz egyszer. A filc lamella ugyanis univerzális, ellentétben a keményebb lamellákkal, vagy nagyobb menetemelkedéssel megoldott gyors fékeknél, hiszen használhatjuk lehelet finom match és feeder pecához, de akár egy keményebb pontyozás sem akadály. 

Egy egyszerű fém klipsz

 

A hagyomámyos filc lamella

 

A következő érdekesség a rotor leszorító anyánál található csapágyazás. Ezt a megoldást minden Tsurinoya orsó tartalmazza, nem véletlenül. Az itt elhelyezett csapágy többek között nagyon jó megtámasztást ad a rotornak, logása gyakorlatilag nincsen. Ez fárasztásnál hatalmas előny, mert a rotor oldal irányú mozgásból fakadó feszülés abszolút nem jelentkezik ezért a terhelés sokkal harmonikusabban oszlik el.

 

A csapágyazott leszorító anya

 

Ahogy megyünk tovább túl sok érdekességgel nem találkozunk, egy megszokott visszaforgásgátló egy szépen polírozott belső gyűrűvel és tisztességes megtámasztással. Ami egy nagyon jó megoldás, hogy a csigatengely alsó része egy nagy kopásállóságú kompozit gyűrűs betéttel csatlakozik az orsóházhoz, így a csigatengely alul és felül is nagyon fixen van pozícionálva. Az első verzióknál a kompozit gyűrű helyett csapágy került beiktatásra, amin később változtattak. Ezt elsőként bevallom nagyon rossz iránynak gondoltam, ezért beszélgettem erről a gyártóval. Kezdetben azt hittem, hogy csupán költség csökkentésről van szó, de rávilágítottak, hogy nem jó helyen kapisgálok. A csigatengely vége ahol csatlakozik az orsó házába, nagyon kevés hely áll rendelkezésre, így ennek megfelelően nagyon kicsi csapágyat tudtak csak ide elhelyezni. Ez a kicsi csapágy viszont igen nagy terhelést kap, amit a csapágy méretéből fakadóan sok ideig nem tud hiba nélkül elviselni. Ezt váltották ki ezzel az ominózus kompozit gyűrűvel, ami az utóbbi években szerencsére bizonyította, hogy a gyártónak igaza volt. A megtámasztás alul is megmaradt, a persely pedig tökéletesen teszi a feladatát, hosszú távon is. (Nem mellékesen ez a nagy kopásállóságú kompozit=műanyag, kisértetiesen hasonlit a shimanokban lévő teflon perselyek anyagára.:))))

 

A visszaforgásgátló és a csigatengely felső megtámasztása

 

A nagy kopásállóságú kompozit betét, melyen a csigatengely alsó része nyugszik és a dobemelő tengelyt is támasztja oldalról

 

A tányérkeréknél sincsenek hatalmas dolgok, mindkét oldalt a tengely csapágyon nyugszik, ami viszont sokkal fontosabb, a csapágyak igen jól vannak illesztve az orsó házában, oldalirányú lógás nincsen.

 

Mindkét oldalon jól illesztett csapágyon nyugszik a tányérkerék

 

A dobemelést a jól megszokott s-curve rendszer szabályozza. Sokan értik félre ennek a rendszernek a lényegét és gondolják úgy, hogy az az orsó ami nem wormshaft dobemelővel van ellátva, már idejétmúlt. Pedig ez tévedés. Egy jól elkészített s-curve dobemelés tökéletes zsinórképet tud produkálni egy átlagos dobbal rendelkező orsónál. Ez a Tsurinoya esetében is így van, egy jól beállított Tsurinoya dobján a zsinór tökéletesen fekszik. A wormshaft tengelyt hagyjuk meg a malomkő méretű orsóknak, ott van igazándiból létjogosultságuk, bár a kisméretű alkatrészek miatt azért a tartósságot tekintve csodát ne várjunk ettől a megoldástól sem. A wormshaft is kopik, az alkatrészek finom megmunkálásából fakadóan pedig sokkal fokozottabban mint a hagyományos s-curve esetében,hiszen utóbbibál viszonylag nagy anyagvastagságok találkoznak egy kifejezetten jó kenőanyag megtartással rendelkező helyen. 

 

Az s-curve dobemelő rendszer, egyszerű de nagyszerű, személy szerint megbízhatobbnak gondolom mint a wormshaft tengelyes megoldást és egy ekkora méretű orsónál tökéletes zsinórképet biztosít

 

Most pedig pár szó arról a megoldásról ami a Tsurinoya védjegyévé vált és ebben az orsóban is megtalálható. Ezt a dolgot a dobemelő tengely megtámasztásánál kell keresni . Mikor először láttam ezt a megoldást bevallom megdobogtatta mérnök szívemet. Hoppá ez micsodi, erre miért nem gondolt eddig senki sem? (Azóta megtudtam, hogy mégis gondoltak rá, csak nem ebben az árkategóriában és nem általános megoldásként.) Két csapágyat láttam ami csatlakozik a tengelyhez és egy szépen kimunkált vájatban mozog az orsó házában. Tökéletes megoldás, jó kivitelezés. Gördülő érintkezés, ami gyakorlatilag sosem megy tönkre és terhelés hatására sem fog megfeszülni. Így megvalósulhat az, ami mindenkinek jó. Az orsót könnyű tekerni még akkor is ha jelentős súly van a zsinór végén, viszont a dobemelő tengely végig jól megvezetett. Személyes véleményem szerint, a Tsurinoya nem csak a jó illesztéseknek, a folyamatos jó minőségnek, hanem ennek a zseniális dobemelő megtámasztásának is köszönheti egyre nagyobb sikereit.

 

Az ominózus két csapágy, melyből az egyik gumis borítást kapott. Működés közben egy erre kialakított vájatban mozog a két csapágy fel-le miközben tökéletes megtámasztást ad a dobemelő tengelynek. Ennek köszönhető, hogy a terhelés hatására sem válik nehézkessé a tekerés

 

A két csapágyas megtámasztás 2.

 

A két csapágyas megtámasztás 3.

 

A zsinór kapacitás és a behúzás:

 

Zsinórból bizony sok fér rá, ennek előnyével  és hátrányával együtt. Az 5000 modellre ha 300 méter 0,22-es főzsinórt szeretnénk, akkor kelleni fog alá 0,25 alátétzsinórból 145 méter. Ha más értékekre is kíváncsiak vagytok, akkor nézzétek meg az oldalunkon az orsó kapacitás segédet. Itt kiszámolhattok tetszőleges orsó mérethez tartozó zsinór szükségletet.

 

 

A orsó egy tekerésre elég tekintélyes mennyiségű zsinórt, 88 centimétert húz be köszönhetően az 5.2-es áttételnek, így gyors, versenyszerű pecához is tökéletesen használható.

 

Egy kis geometria, hogy ne kelljen az orsók zsínorbehúzásán sokat gondolkodni, vagy méregetni. A dobátmérőt (mm) szorozd meg 3,14-el majd az orsó áttételével és máris megkapod a teljesen feltöltött orsó, egy tekerésre jutó zsinórbehúzását milliméterben. Ha nagyon pontos akarsz lenni, akkor a teljes átmérőből vonj le 1-3 millimétert, így a nem teljesen feltöltött dobot is beleveszed a számításba. Ez jelen esetben úgy néz ki hogy (55-1)x3,14x5,2=881 milliméter, tehát 88 centiméter.

 

Összességében egy nagyon univerzális orsóról van szó. A belső műszaki megoldásokat figyelembe véve az NA igen csak büszke lehet magára az európai piacon. Ha pedig a 2 év garanciát és magyarországi szervizt is hozzávesszük, kihúzhatja magát sokszor még a felsőbbnek gondolt polcokon is.

 

Homoródi Szabolcs